Stem op mijn partij!

18 december 2023

Rond de verkiezingen hebben de groepen 7 en 8 gewerkt over het thema: Kindverkiezingen en Stem op mijn partij.
De kinderen kregen les over de verkiezingen. Hierbij moesten ze nadenken over stellingen en debatteren, kregen ze les over het politieke stelsel in Nederland, werd er een stembureau bezocht, werd er in de klas een peiling gehouden m.b.t. de verkiezingen en uiteindelijk gestemd. In groep 7a kwam de Partij voor de Dieren als grootste uit de bus, gevolgd door de BBB.
Na de verkiezingen zijn we verder gegaan met het opzetten van een eigen politieke partij. De kinderen moesten stellingen bedenken en daarop hun eigen partijprogramma schrijven. Hierbij werden er drie argumenten voor en tegen bedacht per stelling. Ze moesten ook een partijposter maken, waarbij de partijleider afgebeeld werd, met een slogan en partijnaam.

Ter afsluiting werd er gedebatteerd en uiteindelijk werd er gestemd op de favoriete partij in de klas.

Het was een leuke en leerzame tijd voor de kinderen.