Nieuws

Heeft u vragen
Bel ons (0523) 27 08 55

LEERLING DOEKESSCHOOL WORDT OPVOLGER VAN ANDRE KUIPERS?

“Vanuit de ruimte zag ik hoe schitterend mooi en bijzonder de aarde is. Wij mensen zijn allemaal astronaut van een ruimteschip dat ‘aarde’ heet. Daar moeten we ongelooflijk zuinig op zijn!” Dit zei astronaut André Kuipers over zijn verblijf in de ruimte. De ruimtevaarder maakte in het voorjaar van 2004 maakte een ruimtereis van elf dagen en was daarmee na Wubbo Ockels de tweede Nederlander in de ruimte. In december 2011 vertrok hij nogmaals met een Sojoezraket en verbleef nu ruim 6 maanden in het internationaal ruimtestation ISS.

 

 

 

 

 

 

 

In een raket de ruimte in, wie heeft daar als kind nu niet eens over gedroomd?  Het is niet ondenkbaar dat bij een volgende ruimtereis een leerling van de Doekesschool uit Hardenberg als astronaut meereist. De leerlingen van de Doekesschool zijn in ieder geval heel enthousiast hiervoor en dat is niet voor niets. Deze week stapten de leerlingen van groep 7 voor een korte ruimtereis in een grote ruimteraket, de SpaceBuzz die voor de school stond. Het spectaculaire educatieprogramma van SpaceBuzz is gebaseerd op de missietraining van een astronaut en moesten het ook afronden met een examen. Alle leerlingen waren geslaagd en mogen zich vanaf nu junior astronauten noemen. Astronaut André Kuipers is initiatiefnemer en ambassadeur van de SpaceBuzz en via een beeldverbinding werden de leerlingen welkom geheten door Kuipers. De SpaceBuzz is voorzien van de nieuwste virtual reality en augmented reality technologieën. Door deze techniek ervaren de leerlingen alsof ze echt vanuit de ruimte door de ogen van een astronaut naar de wereld kijken.

Op de Doekesschool leren kinderen niet alleen uit boeken, maar juist ook door het te doen. Vorige week hadden de leerlingen een project over ‘Worden wat je wil’. De SpaceBuzz past daar dan natuurlijk ook heel goed bij. Kinderen van nu leren voor beroepen waarvan we nu nog niet weten dat ze bestaan. Daarom is het belangrijk om de leerlingen in aanraking te brengen met thema’s als wetenschap & techniek, maar ook duurzaamheid is een belangrijke boodschap en sluit daarmee ook aan bij de identiteit van de school. We hebben een mooie planeet gekregen waarop we mogen wonen, maar we moeten daar heel zuinig op zijn. Na de lancering zien kinderen de sterren, ontelbaar in het heelal. Wanneer ze om de aarde draaien zien ze flitsen van onweer, maar ook de lichtvervuiling van onze steden. Ze zien vissersvloten die met licht de vissen lokken om zo meer en meer vangst binnen te kunnen halen en op dat moment stelde André Kuipers hen de vraag: ‘Maar wat als ze meer vissen vangen dan er bijkomen?’ Het zet de leerlingen aan het denken en dat moet. Ook zien de leerlingen vanuit de hoogte de tropische regenwouden van Borneo. Daarbij vertelt André Kuipers dat een groot deel van het regenwoud al is gekapt en dat er daardoor veel land verdwijnt. Ook vertelt Kuipers dat ze aan boord altijd zuinig omgingen met energie en water: “zelfs het water wordt gerecycled.’’ Vanuit identiteit zien we als school mensen in relatie tot God, jezelf, de ander en de wereld. Op de Doekesschool geven we onderwijs met open bijbel. De lessen rond de SpaceBuzz zijn op onze school dan ook aanleiding om in gesprek te gaan over hoe je als christen moet zorgen voor de wereld die ons is toevertrouwd als schepping van God. Welke keuzes maak je daarin?


Van de lancering tot de spectaculaire landing voelt de missie met de SpaceBuzz levensecht. Na hun ruimtereis keren de leerlingen allemaal terug naar de aarde. Ze stappen uit en staan weer voor de Doekesschool met beide benen op de grond. Stuk voor stuk zijn ze enthousiast en vertellen over wat ze hebben ervaren en hebben geleerd. Vanaf nu kijken ze vanuit een nieuw perspectief naar onze mooie planeet Aarde.

 

Ga terug naar Nieuwsoverzicht